2012. február 4., szombat

Ti miért jönnétek? -Alekszej

Egy edzett arc, benne a hideg, mégis barátságos kék szempár. Első látásra is, inkább a barátja szeretnék lenni mint az ellensége. Aztán amikor barátok leszünk, kiderül hogy ez nem csupán azért értékes, hogy ne legyek az ellensége.

Alekszej Szibériából









Bár már régi buddhistának vallja magát (náluk ez nem ritka, közel Mongólia), az igazán időt igénylő gyakorlásba csak azután ugrott bele, miután a felesége hívta telefonon, hogy jöjjön haza, mert most válnak.
De vajon, az ilyen rossz tapasztalatok honnan jönnek? És egyáltalán bármilyen tapasztalat? Ki tehet róla? Oké, most a feleség. Persze a hősünk szempontjából. De a hölgy? És az igaza? És az igazság? Van olyan? De ha van, akkor miért változik? És ha teszem fel a hölgynek ez épp jó, akkor aki őt szereti (Alekszej) miért nem örül ennek a hírnek?

Na pont ilyen kérdések futkostak a fejében, és mikor megunta a fájdalmas ücsörgést otthon, elköltözött. Amikor pedig a szomorkás ücsörgést is megunta a testvérénél, felkerekedett.

Van a tibeti buddhista vonalban egy gyakorlatsor, ami sok időt, fáradtságot és kitartást igényel, mégis minden, a saját tanítványai felé felelősséget vállaló tanító javasolja. Ez, az úgynevezett "négy előkészítő gyakorlat", vagyis a Ngöndro.
http://sites.google.com/site/tizperces/%C3%A9rt%C3%A9kesemberitest29
Ja, azt elfelejtettem mondani, hogy Alekszej romantikus alkat, de oly módon, ami még engem is inspirál.
Időközben hősünk már a repülőn ül, útban Bodh Gaya felé. Ez az a hely, ahol Buddha elérte a megvilágosodást, úgy 2500 éve.
A terve, hogy ott végez az első előkészítővel, aztán utazik ide Nepálba, befejezni a második részt, majd irány Rumtek, a XVI. Karmapa Tibetből történt emigrációjának a helye, aztán majd meglátja, de talán Európa.
Ide Nepálba, karácsonykor érkezett, és júniusban tovább is áll.

Esténként beszélgetünk. Hogy elvonulás, vagy intenzív meditáció? Ez csak nekünk kérdés, ő tojik minden sablonra. Nappal 8-9 órát gyakorol, de este gyakran beugrik ide a vendégházba. A sztorit ismerve, a feleségéről eddig még látványosan nem kérdezte senki. Eddig.
- Tudod, elment. Így akarta. -mondta.
Én közben pont azokba a kék szemekbe néztem, és tudtam, hogy most sem szereti kevésbé a volt feleségét. És ami a legérdekesebb, hogy egyáltalán nem is utálja.
Hmm, mégis lehet valami ezekben a gyakorlatokban...

18 megjegyzés:

  1. Sziasztok!
    Az Index főoldaláról találtam rá a blogotokra, nagyon-nagyon tetszik, mostantól rendszeresen olvasni fogom. Az élet sok olyan kérdéséről beszéltetek a cikkben, ami már engem is intenzíven foglalkoztat egy-másfél éve. (Kitörés a taposómalomból)
    Köszönöm hogy megosztjátok a tapasztalataitok az internet nyilvánosságával.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Tamás!
      Köszönjük az érdeklődésed! Olvasva az Indexen a kommenteket, az általad említett "kitörés" sok félreértésre adott okot. Leginkább ahhoz képest, hogy amikor ez felmerült a kérdező részéről, a válaszomban egyértelműen elmondtam, hogy ez nem az. De mivel úgy látom, hogy ez sok embert izgat, talán érdemes lenne megosztani egymással a tapasztalatainkat. Belevágjunk?

      Törlés
  2. Sziasztok!

    Szuper a blog, és annyira jó hallani (olvasni), hogy mást is ennyire megérintett Nepál!
    Én októberben voltam, és még sokszor tervezem a visszatérést! :)
    Bár még nem befejezett, de az alábbi linken olvashatjátok az én megemlékezéseimet:
    http://nepalspicedupwithalittlebitofindia.blogspot.com/2011/10/prologue.html
    Üdv
    Andrea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Andrea!
      Tetszik a blogod!
      Én áttenném magyarra is, úgy még több ember élvezhetné.
      Olyan izgi, nem?! Gyere gyorsan, ne habozz!
      Üdvözlet!

      Törlés
    2. Köszi, de az plusz meló, és mi szegények itt a nyugati civilizációban állandó időszűkében vagyunk. Azért megpróbálkozom vele. :)
      Kicsit irigykedve olvastam, hogy a szem becsuk és ugrás módszerrel belevágtatok. Sok sikert, biztos rengeteg élményt tapasztaltok meg.
      Ha megyek, mindenképp írok, és meglátogatlak titeket (ha még Nepálban és nem máshol lesztek). :)

      Andrea

      Törlés
  3. Szia Attila!

    Nagyon szívesen. :) A részemről ez inkább spirituális, lelki tartalmú dolgokat jelent, mint más értelmű kitörést, ami 2-3 éve kezdett egyre komolyabban foglalkoztatni. Multicégeknél dolgoztam eddigi életemben, és a világ kizárólag anyagi központú megközelítésével, és az állandó növekedést hajszoló felépítésével egyre komolyabb fenntartásaim kezdtek lenni. Ez nem esik egybe a "válság" nevű pénzügyi machinációval, már előtte is foglalkoztatott a dolog.
    Ezen kívül az utóbbi 1-1,5 évben kezdtem ismerkedni a buddhizmussal, és már az első időktől kezdve volt egy olyan érzésem, hogy ez az, ami a fejemben elszórtan lévő legó-kockáknak értelmes jelentést ad. Ami összefüggést teremt az eddig külön-külön értelmezett dolgok között, választ ad azokra a dolgokra amikre eddig választ kerestem. A gyakorlati életben mindez úgy nyilvánul meg, hogy igyekszem minél több buddhista tanító könyveit olvasni, naponta meditálni, átértékelni azt amit a világról eddig gondoltam. A gyakorlatban pedig egyre erősebb belső indíttatást érzek arra, hogy ahol tudok, másokon segítsek. Ez főleg különféle önkéntes programokban való részvételt jelent.
    Nemrég tértem vissza Délkelet-Ázsiából (Vietnám, Laosz), ahol számos templomot, kolostort, szent helyet is meglátogattam. Ez ismét elgondolkodtatott a jövővel kapcsolatban, és csak erősebben tudok gondolni arra, hogy létezik egy más fajta élet is, ahol a boldogságot nem növekedési mutatókban és forintokban mérik, és a cél nem ezeknek a dolgoknak a soha véget nem érő hajszolása.
    Röviden leírva itt tartok most. :) Hogy merre visz az utam tovább, azt még nem tudom, igyekszem meditálni erről is.

    Tamás (a cégnél le van tiltva a Google fiók bejelentkezés)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziasztok!

      Előre is bocs, hogy belekontárkodok, de én ugyanezt tapasztaltam, éltem át, mint Tamás. Ha lehet mondani, akkor azonban én le vagyok maradva 1-2 évvel.
      Abszolút tetszenek nekem is a buddhista tanok, próbálom keresni a lehetőséget, hogy másoknak segítsek.
      Tamás tudnál segíteni benne, hogy ezeken az önkéntes programokban hogyan, hol lehet részt venni? Gondolom ez itthon is érvényes, nem csak Ázsiában.
      Köszi
      Andrea

      Törlés
    2. Kedves Andrea,
      Rengeteg ember van, aki nap mint nap szenved, és akiken tudunk segíteni. Először valóban nem tűnik könnyűnek, de én azt tapasztaltam, hogy minél több ilyenben veszünk részt, annál több lehetőség jön velünk szembe. Mint egy öngerjesztő folyamat.
      Nehéz tanácsot adni, mert más-más lehetőségek vannak országszerte vidéken, városokban, és a fővárosban. Érdemes tudatosan keresni az alkalmakat, pl a vörösiszap-katasztrófánál egyszerűen odamentem Devecserre több kollégámmal, és megkérdeztük hol dolgoznak az önkéntesek. :)
      Számos különféle szervezet létezik akik segítenek, sokszor regionális szinten is, sőt sokszor ők azok akik igazán ismerik a környék problémáit. Ha nagy cégnél dolgozol, ott is sok helyen vannak hasonló programok, amikben részt vehetsz.
      Tehát javaslom, hogy a helyi sajátosságok figyelembe vételével keresd nagyon aktívan a lehetőségeket (internet!), böngészd az önkéntes szervezetek oldalait, vedd fel velük a kapcsolatot, gondolj a dologra sokat, és biztosan sikerülni fog! A sokszor igazán kemény munka mellett leírhatatlanul sok örömet adnak a hasonló események. Igazi örömöt, mert tudod, hogy amit aznap csináltál, az igazán értékes volt, mert mások élete lett jobb általa.
      Nem pár amúgy is kőgazdag részvényes gyarapodott pár centtel a munkád által - hogy a következő tőzsdeválság során semmivé váljon az egész, így az is amiért dolgoztál.

      Törlés
  4. Köszönöm Tamás!

    VálaszTörlés
  5. Mar ertjuk, miert szereti Ancsa es Attila annyira Azsiat... Tovabbi jo kalandozast a hatralevo 4 es fel honapra, irigylunk titeket! Udv: Mate es Marci ismet Moszkvabol.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziasztok Fiúk!
      Nagyon érdekel, hogy hogyan tűnik Ázsia első blikkre. Gondolom van miről mesélnetek! :) Visszajöttök, vagy inkább Velence Anyuékkal? Meséljetek!

      Törlés
  6. Sziasztok!
    Végre megtaláltuk a blogot, ugyanis hetekig nem volt számomunkra elérhető. Nagyon várjuk a további beszámolókat, és puszilunk benneteket. Maximális tisztelet mindenért. Üdv, Tibi és Era

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziasztok!
      Hamarosan jelentkezünk, és mindent elmesélünk!

      Törlés
  7. Néha ránéztek erre a blogra, vagy már érdektelen ez a közlési forma?

    VálaszTörlés
  8. Ha van internet, akkor elmegy az áram. Ha van áram, akkor a router hal bele, viszont amikor minden működik, akkor mi vagyunk úton.
    Hamarosan mindent bepótolunk, köszönjük a türelmet!

    VálaszTörlés
  9. Szóval? Gyakorlatok vagy szocializálódás, esetleg mindkettőről írnátok? Meddig maradtok?

    VálaszTörlés
  10. Nagy a csend. Vagy nagy a béke bennetek, hogy nem kell senkinek semmit mondanotok. Pedig jó lenne.
    xxx
    fm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ja, néha elszalad a kedvünk az írogatástól, de aztán meg utánaszaladunk.

      Törlés